Mikä tekee hotellista erinomaisen?

//Mikä tekee hotellista erinomaisen?

Matkailua on monenlaista: on työmatkailua ja vapaa-ajan matkailua. Suuri osa ihmisistä majoittuu matkaillessaan jonkinlaiseen hotelliin. Monelle hinta saattaa olla ratkaiseva tekijä hotellin valitsemisessa, mutta jos haluaakin ensisijaisesti laadukkaaseen hotelliin, mikä tekee hotellista erinomaisen? Alle on listattu tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi hotelliyöpymisen laatuun ja mielekkyyteen.

Henkilökunta

Huippuhotellien yksi tärkeimmistä piirteistä on niiden henkilökunta. Henkilökunta kattaa kaikki ne ihmiset, jotka työskentelevät kyseisessä hotellissa, mutta erityisesti hotellin omistaja, manageri ja hovimestari vaikuttavat siihen, millainen koko hotellin tunnelma on. He näyttävät toiminnallaan muulle henkilökunnalle suunnan oikeanlaiseen asiakaspalveluun. Hotellivieraan asiakaskokemus alkaa muodostua siitä hetkestä, kun hän saapuu hotellille ja hänet otetaan siellä vastaan. Asiakaspalvelukokemukseen vaikuttavat niin vastaanoton henkilöt, siivoojat, ruokatilojen työntekijät kuin muukin hotellissa näkyvästi vaikuttava henkilöstö. Marmoripinnoitteiset ja kristallikruunuin koristellut aulatilat eivät auta, jos asiakas ei koe oloaan tervetulleeksi, eikä edes hotellin viiden tähden luokitus pelasta sitä huonon asiakaspalvelun tuomalta ikävältä maineelta.

Tilat ja palvelut

Ihmiset rakastavat arjen pieniä ihania asioita, mutta toisaalta huomaavat myös herkästi epämiellyttävät tekijät. Melkein kaikilta löytyy kotoaan HD-TV, Wi-Fi ja laadukkaat peseytymistuotteet, joten hotellikokemuksen ollessa tällaisten “perusasioiden” osalta puutteellinen jää asiakkaalle niistä yleensä pettynyt olo. Vastaavasti näiden perusasioiden ollessa hyvällä mallilla muistelee asiakas todennäköisesti hotellia myöhemmin positiivisesti. Hotelleihin mennään yleensä ensisijaisesti nukkumaan, joten laadukkaat sängyt ja petivaatteet nostavat hotellikokemuksen mielekkyyttä merkittävästi.

Hotellivieraiden käyttämien huoneiden rinnalla hotelleista löytyy nykyisin melkein poikkeuksetta jonkinlainen ravintola tai baari. Erityisesti kaupunkihotelleissa asiakkaat saattavat saapua hotellille varsin erikoisina kellonaikoina, jolloin hotellin oma ravintola tai baari tarjoaa helpon paikan virkistäytyä ennen tai jälkeen majoittumisen. Toisaalta jotkut elämyshotellit saattavat sijaita hyvinkin kaukana muista palveluista, joten niiden yhteydessä palveluiden saatavuus suoraan hotellilta saa aivan uudenlaista painoarvoa.

Laadukkaimmissa hotelleissa on saatavilla kattavasti erilaisia palveluita. Yksinkertaisimmat palvelut voivat olla esimerkiksi matkatavaroiden säilytysmahdollisuus hotellin aulatiloissa, matkatavaroiden kantaminen perille hotellivieraan huoneeseen tai erilaiset kuljetuspalvelut hotellilta esimerkiksi lentokentälle tai päinvastoin. Ruokapalvelut mainittiin jo aiemmin, mutta monet korkean luokituksen hotellit tarjoavat myös erilaisia hyvinvointipalveluita, kuten ihonhoitoja tai hierontoja, ja on joissain hotelleissa jopa oma kampaamonsakin. Elämyshotellit muodostavat palvelullisesti täysin oman luokkansa, sillä esimerkiksi kylpylähotellit tarjoavat nimensä mukaisesti kylpyläpalveluita ja tunturihotellit puolestaan lasketteluun liittyviä palveluita sesongin mukaan.

Sijainti

Hotellin sijainti on yleensä keskeisen tärkeä niin työ- kuin lomamatkoillakin. Hyvä sijainti houkuttelee asiakkaita majoittumaan hotellissa, jos hinta ja muut puitteet ovat kunnossa. Keskustassa sijaitseva ja helposti lähestyttävä hotelli vetää puoleensa myös sellaisia vieraita, jotka eivät ole varanneet majoitusta etukäteen. Kun hotelli sijaitsee lähellä vierailijan matkan tärkeitä kohteita, kuten työskentelypaikkaa tai uimarantaa, tai ainakin hyvien kulkuyhteyksien päässä niistä, säästyy matkaajalta todennäköisesti merkittävästi aikaa ja vaivaa. Harva haluaa käyttää 40 minuuttia kävelläkseen hotellilta lähimmälle juna- tai linja-autoasemalle, vaikka toisaalta tällaisen hotellin saa todennäköisesti huomattavasti halvemmalla kuin sen kaupungin keskustan ytimessä sijaitsevan verrokin. Jotkut elämyshotellit puolestaan saattavat pohjustaa toimintansa täysin sijaintinsa varaan, jos hotelli sijaitsee esimerkiksi upean vuoren huipulla tai syrjäisessä, kauniissa paikassa meren rannalla.

By | 2022-12-22T10:26:51+00:00 marraskuu 11th, 2019|Hotelleihin|Kommentit pois päältä artikkelissa Mikä tekee hotellista erinomaisen?
Avada