Jokaisen hotellin perustamista suunnittelevan henkilön kannattaa laatia itselleen liiketoiminasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman avulla yrittäjä voi kätevästi selvittää minkälaiselta yrityksen tulevaisuus voi näyttää ja minkälainen kilpailu saman alan yritysten kesken alueella/kaupungissa jo on. Suomessa hotellipalveluita käyttävät sekä kotimaiset että ulkomaiset turistit, joten kysyntää hotellipalveluille on eri puolilla Suomea. Käytännössä pääkaupunkiseutu ja Suomen Lappi houkuttelevat tasaisesti turisteja ympäri vuoden. Kotimaasta löytyy myös paikkakuntia, joissa hotellipalveluille on kysyntää vain kesäisin erilaisten konferenssien ja messujen ansiosta.
Laadi ensimmäiseksi tarkka liiketoimintasuunnitelma
Hotellipalveluita tuottavan henkilön kannattaa siis tarkoin miettiä minkälaiseen ympäristöön hotellin haluaa perustaa. Liiketoimintasuunnitelma laaditaan usein myös sen vuoksi, että voidaan hankkia rahoitusta hotellipalveluiden tuottamista varten. Rahoitus koostuu aina sekä omasta että vieraasta pääomasta. Uuden yrittäjä on mahdollisuus saada myös TE-Toimistosta starttirahaa ja tukea rahoitusyhtiöiltä.
Jos tarkoitus on perustaa pienehkö hotelli, voisi tarjontaan kuulua majoituksen lisäksi myös aamiainen ja lounaspalvelut. Liiketoimintasuunnitelmassa on hyvä mainita myös asiakassegmentti, eli hotellin tulevien asiakkaiden jakaminen ryhmiin tulevan ennakoitavan asiakaskäyttäytymisen perusteella. Sijainti ja yritysmuodon valinta ovat myös erittäin tärkeitä asioita tulevan jatkuvuuden ja menestymisen kannalta.
Panosta pienten yksityiskohtien hiomiseen
Muistathan, että ennen varsinaisen hotellitoiminnan aloittamista viranomaisten pitää päästä arvioimaan ja hyväksymään yrityksen tilat turvallisuus- ja terveysnäkökohtiin liittyen. Hyväksyjinä toimivat yleensä palolaitokselta tuleva viranomainen ja kunnan tai kaupungin terveystarkastaja.
Seuraavaksi on hyvä pohtia minkälaiset kalusteet, koneet ja laitteet hotellissa tulisi olemaan. Majoituspalveluiden lisäksi hotellissa voi olla sauna tai vaihtoehtoisesti huonekohtaiset suihkut. Sähköenergian kallistuminen rajoittaa tällä hetkellä sähkösaunojen käyttöä, joten huonekohtainen suihku on ehkä se kannattavin hankinta.
Hotelliyrittäjä haluaa luonnollisesti säästää sähköenergiaa ja etenkin kuuman ja lämpimän veden käyttöä on viisasta seurata. Mikä siis avuksi? Hotelliyrittäjälle pelkkää “rahallista bonusta”, eli säästöä tuo kätevä ja käytännöllinen suihkusekoittaja eli toiselta nimeltään sadesuihku. Moderni sadesuihku pudottaa iholle tasalämpöisiä pisaroita, jotka tuntuvat iholla raikkaalta kevät- tai syyssateelta. Tiesithän, että hankkimasi sadesuihku voi olla tyypiltään kattosuihku, kattosuihkusetti tai vaikkapa kattosuihkusetti harjalla. Raikasta luonnonvettä jäljittelevä sadesuihku tuo säästöä ja on varmasti jokaisen asiakkaan mieleen! Ei siis muuta kuin tutustumaan tuotteeseen verkossa.
Tärkeää on myös suunnitella ruokalistaa esimerkiksi viikoiksi eteenpäin. Käytössä voi olla myös herkullinen “pysyvä” ruokalista. Samaa ruokaa voitaisiin tällöin tarjota aina tiettyinä viikonpäivinä, kuten esimerkiksi perunamuusia fetajuustolihapullilla vaikkapa maanantaisin. Ruoka tehtäisiin hotellin keittiössä tai ruoan laitto voitaisiin ulkoistaa jollekin toiselle yritykselle. Tässä tuli muutamia kysymyksiä, joita yrittäjän pitää tarkkaan pohtia ennen hotellitoiminnan aloittamista. Keskustelua ja pohdintaa kannattaa jatkaa oman alueen yritysneuvojan ohjauksessa.
Markkinoi ja tiedota eri medioissa
Menestymisen eteen on tehtävä paljon alustavaa työtä, sen jokainen yrittäjä varmasti tietää. Jos uuden hotellin avaamisesta ei kerrota etukäteen, paikalle ei tule ketään. Lehtimainos paikallislehdessä on yksi hyvä keino, joka kuitenkin maksaa hieman. Yritykselle kannattaa tehdä myös omat päivitettävät verkkosivut internettiin, joista käy selville yhteystiedot, aamiais- ja lounaslista sekä hotellihuoneen hinta. Erittäin hyvää mainosta uudelle yritykselle on myös se, että esimerkiksi paikallinen tai alueellinen paikallisradio tekee uudesta yrittäjästä ja yritystoiminnasta “ilmaisen mainospätkän”, eli jutun radioon.
Yrittäjän on tärkeää huolehtia lakisääteisistä vakuutuksista itsensä ja työntekijöiden puolesta. Hotelliyrittäjän odotetaan järjestävän työntekijöilleen lakisääteinen työntekijöiden terveyshuolto. Jos yrittäjä ei ole minkään eläkevakuutuksen piirissä, hänen pitää ottaa YEL-eläkevakuutus. Jos yrityksessä tulee toimimaan palkattua henkilökuntaa, niin heitä varten otetaan TEL-eläkevakuutus. Kaiken ollessa kunnossa voi tulevilta asiakkailta pyytää asiakaspalautetta hotellipalveluista, kuten ruoasta ja majoituksesta. Onnea siis uudelle hotelliyrittäjälle!